Overslaan en naar de inhoud gaan

School in Ede verandert speelplein in parkeerplaats, maar zegt niets tegen gemeente

vrijdag 26 juni 2026, 17.55
door Lisa Mooijman
Op de ochtend na de raadsvergadering van 4 juni over de parkeerregulering op Enka in Ede, waren het schoolplein en de fietsparkeerplekken bij basisschool De Ontdekking veranderd in parkeerplaatsen. Wat blijkt: een omwonende had de gemeente kort ervoor ingelicht, niet de school zelf.
© Foto door Bicanski Pixnio

Dat blijkt uit antwoorden op raadsvragen van D66. “Wij zijn niet door (gebouweigenaar) BOEi, De Ontdekking, schoolbestuur CNS of Bzzzonder hierover geïnformeerd”, aldus het college in de antwoorden. “In gesprekken die wij voerden over het voornemen tot parkeerregulering hebben zij het voornemen om het schoolplein in te richten als parkeerplaats niet geuit.”

Op 4 juni stemde de gemeenteraad in met het plan om betaald parkeren in zone A van de Enkawijk in te voeren. Basisschool De Ontdekking valt in deze zone. De ochtend daarna werd de speelplaats van de school een parkeerplaats om te zorgen dat medewerkers op ‘eigen’ terrein, en dus gratis, kunnen parkeren.

Jaren geleden waren de toenmalige parkeerplaatsen op die plek juist omgezet in een schoolplein, groen en fietsparkeren, omdat de parkeerplekken weinig werden gebruikt. Dit was een experiment dat steeds grote waardering kreeg. Het oorspronkelijke schoolplein was en is krap, zeker gezien het aantal kinderen. De school heeft nu 450 leerlingen, terwijl die bedoeld is voor 250 leerlingen.

Convenant

Eerder reageerden school en bso wel op de voorgenomen vergunning- en betaald parkeren. Toen kwam de wens naar voren voor een extra goedkope zakelijke vergunning voor maatschappelijke organisaties. Dat nam het college ter harte en is nu bezig met een voorstel voor de hele gemeente. Zodra dat klaar is, moet de gemeenteraad daar nog over stemmen.

Het college wijst ook op een intentieverklaring uit 2020, die de gemeente samen met het CNS-schoolbestuur, eigenaar BOEi, en kinderopvang Bzzzonder tekende, waarin ze zich juist uitspreken over het belang van een groter, veiliger en groener schoolplein. “Het eenzijdig en zonder overleg hiervan afwijken overvalt ons en vinden wij niet wenselijk. Wij gaan daarom op korte termijn met de betrokken partijen in gesprek en zullen de ondertekenaars aanspreken op de naleving van de intenties.”

Op zich was er geen vergunning nodig om het plein opnieuw als parkeerplaats in te richten, omdat een deel van het terrein daarvoor ooit was bestemd. Maar: “het college vindt de actie voorbarig en onnodig en het creëert een stallingsprobleem voor de fietsers. Het college conformeert zich aan de intentieverklaring, waarin staat dat kinderen tot op 500 meter afstand lopend en tot op een kilometer afstand fietsend naar school komen. Het volledig in gebruik nemen van het eigen parkeerterrein betekent dat meer bestemmingsverkeer voor De Ontdekking en Bzzzonder daar kan parkeren. Dat verlaagt de parkeerdruk in de openbare ruimte, maar creëert een groot tekort in beschikbare stallingsruimte.”

Het college gaat ervan uit dat de ruimte zo snel mogelijk weer geschikt wordt gemaakt voor de kinderen. Medewerkers kunnen hun auto gratis op ongeveer 250 meter afstand van het gebouw parkeren. Dichterbij parkeren kan, maar dat is wel betaald.

Meer over