Overslaan en naar de inhoud gaan

Coalitieakkoord ondertekend: nieuw bestuur gemeente Scherpenzeel in de maak

donderdag 25 juni 2026, 21.35
door Lisa Mooijman
Fractievoorzitters Maarten Zwankhuizen (SGP) Aart van de Peut (ChristenUnie), Aline van de Weert (Pro Scherpenzeel) en Niels Goes (CDA) hebben woensdagmiddag het coalitieakkoord Sterk in verbondenheid officieel ondertekend. Het akkoord bevat de gezamenlijke ambities voor de komende bestuursperiode.

Tijdens de raadsvergadering van donderdag worden de kandidaat-wethouders benoemd en beëdigd en kan het nieuwe college van start. Het nieuwe college zal naast de burgemeester en de gemeentesecretaris bestaan uit:

• Henk-Jan Molenaar

• Aart van de Peut

• Peter Klaassen

• Annet van Riel-Kruizinga

Het coalitieakkoord bevat de gezamenlijke ambities van de vier coalitiepartijen voor de komende bestuursperiode. De nadruk ligt op samenwerking, leefbaarheid, een gezonde financiële koers en een bestuur dat dicht bij de inwoners staat.

SGP-fractievoorzitter Maarten Zwankhuizen spreekt van een constructief onderhandelingsproces. “We hebben de gesprekken gevoerd op basis van een groot onderling vertrouwen en met oog voor wat Scherpenzeel nodig heeft. Ondanks de verschillende achtergronden van de partijen vonden we elkaar steeds in de ambitie om verantwoordelijkheid te nemen voor ons dorp. Dat heeft geleid tot een coalitieakkoord dat niet alleen richting geeft aan de komende bestuursperiode, maar vooral laat zien dat we samen willen bouwen aan een sterk, betrokken en toekomstgericht Scherpenzeel. We kijken ernaar uit om deze plannen samen met het nieuwe college uit te voeren.”

Meer over